|
|
Maj 2000 ASFERG PROJEKTET - ARBEJDSNOTAT. Links til bilag:
1. BAGGRUND FOR PROJEKTET. "Det skal undersøges, om en fælles målsætning for skolens undervisning og fritidsopgaven kan skabe bedre lærings- og udviklingsbetingelser for børnene. Det skal samtidig undersøges om de ressourcer, der samlet er bevilget til børnene på skolestartårgangene kan udnyttes mere effektivt." Det er disse tanker, der ligger bag de mange overvejelser, der gøres landet over under den fælles overskrift "Leg og læring", " Helhedsskole" eller lignende. Vi har valgt at kalde projektet i Asferg for "Asferg Projektet – barnet i centrum". Dermed ikke sagt, at der ikke er hentet inspiration fra de projekter der har handlet om leg og læring og helhedsskole eller for den sags skyld andre landes skolesystemer. Derimod er det en understregning af, at projektet i Asferg ikke skal overføres fra andre skoler eller bygge udelukkende på andre kommuners erfaringer. Projektet skulle gerne give Purhus kommune de erfaringer og udviklingsmuligheder, der ønskes netop her, og danne grundlag for en videre debat om udviklingen af vores skolesystem. Tanken i Folkeskolen år 2000 - fokuspunkt 5 - er, at der skal skabes en bedre skolestart, at der skal etableres en fælles målsætning for undervisning og fritid og bedre lærings- og udviklingsmuligheder for børnene. Skal dette gennemføres, er der tale om større ændringer i såvel struktur som indhold. Dette kræver grundige overvejelser, tid til samarbejde og forberedelse og udviklingsarbejder, inden det kan konkluderes, hvilke modeller, der vil være de optimale. Der kan dog ikke være tvivl om, at der skal skabes en mere sammenhængende dag, og at der skal være mulighed for, at de forskellige kompetencer, som lærere og pædagoger har, kan udnyttes i samarbejde. Dette vil som udgangspunkt kræve en længere skoledag med deraf følgende mulighed for fordybelse, eksperimenteren og forskelligartede aktiviteter. Nærværende projektbeskrivelse fra de nedsatte arbejdsgrupper er første trin på vejen til at udvikle en egnet og givtig model. 2. FORUDSÆTNINGER OG ARBEJDSMETODE FOR ASFERG PROJEKTET. Byrådet har i forbindelse med budgetvedtagelsen lagt nogle få centrale rammer for projektet, hvorimod udfyldningen af rammerne skulle varetages af de arbejdsgrupper der blev nedsat i forbindelse med projektet. Det man ønskede at undersøge i pilotprojektet var først og fremmest følgende forhold: Er det muligt ved en anden tilrettelæggelse af indskolingen, herunder samarbejdet mellem skole og skolefritidsordning at skabe nogle mere rolige sammenhænge i børnenes liv og hverdag, herunder at gøre dagen mere helhedspræget og sammenhængende. Endvidere ønskedes der en undersøgelse af, om det er muligt ved en anden form at gøre overgangene i indskolingen nemmere for børnene. Der blev med dette formål for øje besluttet følgende forhold vedrørende rammer og struktur: Skoledagen forlænges i indskolingen (bh.kl. – 3. kl.), således at der er 6 timer om dagen for alle 4 klassetrin. Timerne forudsættes lagt i tidsrummet ca. 8.30 – 14.30 hver dag. Der sker en forøgelse af de samlede personaleressourcer på følgende måde. Timetildelingen til skolen forøges med 5 timer om ugen i bh.kl.-2.kl og med 3 timer om ugen i 3. kl. Fritidsordningens ressourcer bevares og flyttes med over i projektet, for så vidt angår de ressourcer der hidtil har været anvendt i den tid, hvor børnene nu skal være i skolen. Der vil ikke ske beskæringer i denne personaleresource, såfremt der på grund af skoledagens forlængelse bliver færre børn i fritidsordningen. Endvidere er der afsat 400.000 kr. til bygningsmæssige ændringer i forbindelse med etablering af projektet Der blev som nævnt nedsat en række arbejdsgrupper til at komme med konkrete ideer til udformningen af projektet, samt en bredt sammensat projektgruppe til at følge arbejdet. Der blev nedsat følgende grupper:
Gruppernes kommissorier er gengivet i bilag 1. Det gjaldt for alle arbejdsgrupperne, at de skulle fremkomme med ideer dels for det næste skoleår og ideer på det lidt længere sigt. Den egentlige udmøntning af gruppernes arbejde står skolens ledelse og medarbejdere for. For arbejdsgruppen vedrørende byggeri gælder endvidere, at arbejdet på det lidt længere sigt er en egentlig plan for en renovering af Asferg skole. I forbindelse med arbejdet med at tilrettelægge Asfergprojektet har der været holdt et arrangement for alle involverede institutioner og faglige forbund. Til mødet var Skalmejeskolen ved Sunds inviteret til at videregive deres erfaringer med helhedsskolen. For forældrekredsen har der været afholdt et lignende møde også med deltagelse af Skalmejeskolen. Endvidere har flere medarbejdere været på besøg på andre skoler og SFO'er for at se, hvorledes de har løst de forskellige problemstillinger. Styregruppen har endvidere været i Skipvet i Norge og i Malevik i Sverige for at se på de måder, som tingene gribes an på i de to andre nordiske lande. Endelig skal skolens lærere og pædagogerne fra fritidsordningen til Skipvet for at trække på deres erfaringer vedrørende struktureringen af skoledagen for indskolingsbørnene. Arbejdsgrupperne har samlet deres arbejde i en halvvejsrapport som er blevet gennemgået med projektgruppen, for at se om der var områder der skulle gribes helt anderledes an. Dette midtvejsmøde gav ikke anledning til større ændringer, og arbejdet er herefter blevet færdiggjort med de rettelser, der er kommet under arbejdet med projektet. Efter projektet er vedtaget i Børne- og kulturudvalget vil forældrene blive orienteret ligesom ved opstarten af projektet.
3. ARBEJDSGRUPPERNES ANBEFALINGER. 3.1. Teknikergruppen. Teknikergruppen har primært beskæftiger sig med tre områder: Ressourcer, lovgivning (dispensationer) og overenskomster (aftaler med de faglige foreninger). 3.1.1. RESSOURCER: Lektioner pr. klasse: Bh.kl: 25+25, 1.kl: 29, 2.kl: 28, 3.kl:26. Dette giver samlet 600 børnehaveklasseledertimer og 832 lærertimer mere om året end den normale tildeling. Hertil kommer hvad der kan bruges fra andre af skolens timer (skolebibliotek m.v.) Timer fra fritidshjemmet: Der indgår 0,84 time pr. elev fra fritidshjemsnormeringen. Der vil være fri konvertering fra medhjælpertimer til pædagogtimer. Der vil hermed være i alt 78 timer til forbrug i skoletiden pr. uge i de uger skolen har åben eller 1,9 stilling på årsplan ( 69 timer om ugen ). Fra august vil det rent praktisk blive 60 pædagogtimer og 18 pædagogmedhjælpertimer pr. uge. SFO tildelingen: Skolefritidsordningerne har fået tildelt ekstra ledelsestid ved overgangen til SFO, samt timer til at deltage i pædagogisk råd. Disse timer beregnes som for andre SFO'er og skal derfor ikke indgå i nærværende beregning. Til at drive SFO'en udenfor skoletiden tildeles der 0,04628 stilling (1,7 timer pr. barn pr. uge i skoleugerne) eller 0,052775 pr. uge i gennemsnit (2 timer pr. barn ). 3.1.1.2. Økonomiske ressourcer: Skolens tildeling til undervisningsmidler m.v. vil forøges med 574 kr. pr. elev (bh.kl. – 3. kl.), hvilket ved 93 elever giver 53.400 kr. udover skolens normale budget til undervisningsmidler, elevaktiviteter, inventar m.v. SFO'en vil have et mindrebudget på 645 kr. pr. barn der er indskrevet i ordningen. 3.1.2. DISPENSATION FRA FOLKESKOLELOVEN. Dispensationsansøgningen
3.1.3 OVERENSKOMSTER – DE FAGLIGE FORENINGER: BUPL har allerede udtalt sig om projektet og har som deres ønske at der forsat skal være tale om organisering af pædagogerne i deres fagforening. Forvaltningen har bekræftet dette, men afventer voldgiftssag vedrørende organiseringsforhold ved lignende projekt i Skive kommune. Danmarks Lærerforening kreds 138 har endnu ikke meldt tilbage, men havde på mødet den modsatte holdning vedrørende organiseringen af pædagogerne. Endvidere er det aftalt at der ikke skal foregå et teamsamarbejde mellem lærerne og pædagogmedhjælperne, men at disse sidste udelukkende er medhjælp i projektet.
3.2. Overordnet struktur 3.2.1. SAMORDNINGEN MELLEM SKOLE OG SFO´STRUKTUR Skole og SFO skal fremstå som en enhed for såvel børn som voksne. Det vil kræve en indsats fra alle de involverede parter. Strukturen skal tilrettelægges, så der skabes muligheder i stedet for forhindringer. 3.2.1.1.En hverdag, der hænger sammen Endvidere vil der bygningsmæssigt foregå en opløsning af skoleområde og fritidshjemsområde. Der etableres større arealer hvor klasserne både kan modtage undervisning og arbejde med fritidsaktiviteter. På længere sigt vil overgangen mellem undervisning og fritid blive mere usynlig. 3.2.2. UNDERVISNINGENS ORGANISERING På kort sigt (fra 1. august 2000) Som udgangspunkt har børnene en base i årgangsdeling. Perioder af året arbejdes ikke-årgangsdelt, og der anvendes holddeling. Børnene skal være sikre på deres tilknytning til bestemte voksne (lærere og pædagoger) helst i hele forløbet BHKL-3.kl. På længere sigt. Flere perioder med ikke-årgangsdelte projekter. Principielt er der ikke noget i vejen for, at der kan arbejdes projektorienteret hele tiden, så grundskemaet bliver overflødigt. Børnene skal stadig have deres base i en elevgruppe med fast tilknyttede voksne. 3.2.3. FAGENES PLACERING ( UGENORMER/ ÅRSNORMER / FLERÅRSNORMER ). Ændringer fra 1. august 2000: Fagene udregnes i årsnorm. Klassens team planlægger perioderne mere detaljeret. Specialundervisningstimer placeres fordelt over ugens dage, gerne med én lærer. På længere sigt: Grundskemaet forsvinder. Der bliver flere perioder med ikke-årgangsdelt projektarbejde. Fagene udregnes i flerårsnormer. 3.2.4. FAGLIGE OG SOCIALE MÅL På kort sigt: Udgangspunktet er målene i Folkeskoleloven, Undervisningsministeriets vejledende læseplaner og Purhus kommunes målsætning for skolevæsenet. På længere sigt: Der skal udarbejdes en samlet faglig og social læseplan for BHKL-3.kl. Det er vigtigt, at der bliver tid til, at alle involverede parter kan deltage i udformningen. 3.2.5. SKOLEÅRETS PLANLÆGNING (ÅRET/ UGEN/ DAGEN ) Fra 1. august 2000: Der udarbejdes et grundskema med angivelse af lærer/pædagoginitialer. I perioder arbejdes med andre strukturer. Dagen/ugen tilrettelægges med fleksibilitet og mulighed for barnets valg, og eftermiddagen følger op på dagens emner. Planlægningen af skoleåret indgår i hele skolens årsplanlægning. Der forudsættes mindst et fælles projekt for hele skolen hvert år. Teamet planlægger de enkelte perioder for årgangen med udgangspunkt i grundskema og overordnet aktivitetsplan. I grundskemaet udarbejdes også en overordnet lokaleplan. Dagen planlægges med lange moduler og en lang lege-spisepause. Der planlægges bevidst med både udendørs og indendørs aktiviteter dagligt. Skoleklokken ringer kun for at markere f.eks. spisning og mødetider. Små pauser indlægges efter behov i de enkelte grupper. Teamet planlægger evt. samling ved dagens begyndelse og slutning. På længere sigt: Teamet planlægger i udstrakt grad selv - også grundskemaet. Skoleklokken ringer slet ikke. 3.2.6. TEAMSAMARBEJDET Ændringer fra 1. august: Et team for årgangen bestående af lærere og pædagoger påtager sig ansvaret for børnenes udvikling, forestår planlægning og udførelse af aktiviteterne. Teamet er ansvarlig for den løbende evaluering. For BHKL-3.kl etableres et planlægningsteam, der koordinerer og planlægger for hele den del af skolen. Ændringer på længere sigt: Årgangsteam bliver efterhånden mere selvstyrende både med hensyn til indhold og form.
3.2.7. ANDRE STRUKTUROVERVEJELSER
3.2.7.1. Overgangen fra børnehave til skole: Pædagogen, der skal have den kommende børnehaveklasse, får mulighed for at være i børnehaven nogle dage i foråret. Ligeledes kan en pædagog fra børnehaven følge med i skole nogle dage i august. 3.2.7.2. Overgangen til 4. klasse: På længere sigt: Det må forventes, at de struktur- og indholdsændringer, der nu iværksættes i BHKL-3. kl. vil have en afsmittende virkning på 4.-6.kl.
3.3. Praktisk samarbejde 3.3.1.GRUNDANTAGELSE. Den hele dag Tid til læsning hver dag Projektet dækker bredt, så både fag og værkstedsaktiviteter kan indgå. 3.3.2.ANVENDELSE AF PÆDAGOG/LÆRERRESSOURCER Ressourcerne anvendes, så der skabes helhed og sammenhæng. Det kan opnås ved, at der er få voksne om en klasse, og at der i løbet af en dag er få skift af lærer/pædagog og fag. Medarbejdernes forskellige kompetencer udnyttes, så fritidspædagogikkens muligheder og skolens pædagogiske opgaver supplerer hinanden. Derfor skal pædagoger og lærere helst være sammen i mange timer. Hvis klassen er i gang med et emne i matematik, kan det overtages af dansklæreren, så der bliver et mere sammenhængende forløb for dagen. Ressourcerne bør også anvendes til arbejde på tværs af klasserne, men stadigvæk må målet være sammenhæng og tid til fordybelse, så børnene får mulighed for at gøre tingene færdige, før de begynder på noget nyt. 3.3.3. PERSONALEBEMANDING. I de fleste situationer vil det være ideelt med to voksne sammen om en klasse, og lærere og pædagoger kan lave alting sammen. Det er stadigvæk lærerne, som har det faglige ansvar i forhold til læseplanerne. Pædagogerne kan til gengæld give skoledagen et mere socialpædagogisk aspekt. Med deres fokus på barnets alsidige udvikling kan de bidrage tile at gøre lærerne mere beviste om "den legende læring". Gennem samarbejdet og deltagelse i aktiviteterne med børnene, vil pædagoger og lærere efterhånden få en fælles forståelse, så det faglige og udviklingsmæssige bliver en helhed. Vi mener, at der skal være gode muligheder for at komme ud af huset. Det kan f.eks. være skovdage. For at det kan lade sig gøre, er det vigtigt, at de samme to voksne har timer i klassen hele dage. I 1. og 2. klasse bør der være en time hver dag med to voksne, så alle får læst hver dag. Det kunne være noget af specialundervisningsressourcen, som anvendes her, så den samme specialundervisningslærer tilknyttes hele gruppen og fungerer som læselærer og sparringspartner for dansklærerne. Her kunne der også være mulighed for at arbejde med 3 - 4 elever med det samme problem, men fra forskellige klasser. Det er vigtigt, at specialundervisningsressourcen bliver brugt til de elever, som har faglige problemer. I kortere perioder kan der være behov for flere voksne om en klasse for at gennemføre f.eks. læsekursus i 3. kl., men det vil kræve mange ressourcer. I enkelte situationer kan teamet planlægge, at det er tilstrækkeligt med en voksen. Det kan være højtlæsning, eller når man viser en film måske som optakt til et projekt. 3.3.4. ANVENDELSE AF LOKALER. Hver klasse har et hjemmelokale - basislokale, men ellers skal både fritidsordningens og skolens lokaler anvendes mest muligt, når vi er sammen, og når børnene er i fritidsordningen. Det er vigtigt, at der også bliver muligheder for, at der er plads til legeaktiviteter i løbet af dagen. Man skal have mange kroge og små rum, hvor man kan sende mindre grupper hen. De enkelte team skal have stor indflydelse på, hvordan hjemmelokalerne indrettes. Det kan bevirke, at lokalerne kommer til at se meget forskellige ud. 3.3.5. DET DAGLIGE SAMARBEJDE. Det er vigtigt, at der skabes muligheder og rammer for at mødes til fælles forberedelse, fælles planlægning og evaluering. Vi skal i det hele taget have det samarbejde, som er nødvendigt for at projektet skal lykkes, til at fungere. Måske er det i begyndelsen nødvendigt med ret klare aftaler for samarbejdet. Der skal være ens betingelser, så pædagoger og lærere har de samme tidsmæssige muligheder for samarbejdet. 3.3.6. FASTLÆGGELSE AF INDHOLD OG DETALJER I PROJEKTET. Teamene om de enkelte klasser dannes. Teamene laver årsplaner - aktivitetsoversigter. Planlægningsteamet koordinerer og planlægger fælles aktiviteter. Derefter sker der en koordinering i forhold til hele skolen. Det er vigtigt, at vi til at begynde med nøje overvejer, hvor mange forskellige initiativer, vi sætter i gang i projektet.
3.4. Byggegruppe. Byggegruppen har lavet en etape opdeling af opgaven, idet der både er set på ændringerne i forbindelse med Asferg projektet og på længere sigt for skolen som helhed.
ETAPE 1 – Overordnet Bygningsprogram for indarbejdelse af helhedsskolen på Asferg Skole fra august 2000 Tegningsbilag viser ændringerne uden detaljerede indretninger.
ETAPE 1 – Detaljer Enkeltheder om rum og funktioner
ETAPE 2 – Overordnet Bygningsprogram for udviklingen på Asferg Skole fra august 2000
Tegningsbilag viser ændringerne uden detaljerede indretninger. ( bilag 4 )
ETAPE 2 – Detaljer Enkeltheder om rum og funktioner
3.5. Evaluering Kvalitetsstjernen vil blive brugt som værktøj. Den beskrevne evaluering er en metode og ikke et indhold. Der skal således hele tiden arbejdes videre med præciseringen af evalueringsspørgsmålene. For at kunne evaluere området rigtigt – og således at det kan anvendes i et fremtidigt udviklingsarbejde – bør evalueringen foregå i flere faser. I nedenstående er skitseret nogle af de evalueringsmetoder der skal danne grundlag de første 2 perioder. Der er ikke regnet med en større ekstern evaluering, men dog at der indgår konsulenthjælp fra Danmarks lærerhøjskole. Det forventes at de samlede udgifter er kr. 20.000. 3.5.1.STATUS. Byrådsbeslutning om projektet Forberedende drøftelser - konferencer Arbejdsgrupperne: Forlænget skoletid Forskellige forventninger og krav i skole og fritidshjem Forskellig uddannelsesmæssig baggrund Indholdet i helhedsskolen Strukturen Tid til samarbejde Overenskomstforhold, dispensationer Opfølgning, evaluering Asferg-projektet danner grundlag for en vurdering af udviklingen i kommunen
3.5.2. KVALITETSKRITERIER. Sammenhæng: Det er vellykket når... På kort sigt: • når skolen i overgangsfasen arbejder mod det fastsatte mål. • når omstruktureringen ikke giver negative følger for eleverne. • når der skabes grundlag for næste runde af processen På længere sigt: • børn og forældre i BHKL-3.kl oplever skole og SFO som én velfungerende enhed, hvor alle søger at give børnene mulighed for en god udvikling i forhold til de opstillede mål. • når der er et fælles værdigrundlag for opdragelse, dannelse, udvikling, læring og omsorg. • når det enkelte barn udvikler sig til at kunne klare en tilværelse i en usikker fremtid. 3.5.3. MÅL. Sammenhæng: Målet er et ligeværdigt samarbejde mellem skole og SFO (pædagoger og lærere). • At SFO kan blive inspireret af, hvad der foregår i skolen og i visse henseender bygge videre på det. • At skolen kan blive inspireret af, hvad der foregår i SFO´en. • At der er en høj grad af fælles planlægning, udførelse og evaluering mellem pædagoger og lærere. Opdragelse, læring, udvikling og leg: Målet er: • At der skabes udviklings- og læringsmiljøer på baggrund af et fælles etableret værdigrundlag. • At der fokuseres såvel på den faglige som den sociale udviklingsproces. • At den undervisningsmæssige del tilrettelægges, så barnets leg er en naturlig del af læringsprocessen. • At barnet i sin frie leg får mulighed for udvikling, erfaring, oplevelse og læring. 3.5.4.HANDLINGSPLAN. Hvad skal bidrage til målenes opfyldelse? • Det fælles værdigrundlag udmøntes i en konkret arbejdsplan (årsplan). • Med udgangspunkt i indholdet indrettes strukturen fleksibelt (ugeskema, periodeplaner, pauser). • Medarbejdernes forskellige kompetencer udnyttes, så fritidspædagogikkens muligheder og skolens pædagogiske opgaver supplerer hinanden • Mulighed for fælles kursusaktivitet for de berørte personalegrupper • Der oprettes planlægningsteam for BHKL-3.kl og 4.-6.kl (Ledelsen er repræsenteret) • Planlægningsteamet udarbejder handleplaner og koordinerer overordnet, også budgetmæssigt. • Der udarbejdes årsplaner i klasseteam(holdteam) • Det lokalemæssige miljø og dagens struktur indrettes, så det passer til indholdet. • Til det enkelte barn udarbejdes en "Godt-i gang-mappe", der efterhånden kommer til at indeholde en oversigt og dokumentation af barnets liv i skole og SFO i de 4 år , BHKL-3.kl. Mappen er barnets ejendom og består dels af elementer fra fællesskabet, dels af individuelle forhold. Barnet har stor indflydelse på mappens indhold. (Portfoliometoden). • Ledelsen påtager sig ansvaret for informationsmateriale til forældrene. 3.5.5. EVALUERINGSPLAN. Styregruppen er ansvarlig for at evalueringen gennemføres. De enkelte arbejdsgrupper forsøger dog både i runde 1 og 2 og evaluere på eget område. Skolen laver sideløbende en evaluering af projektets indflydelse på F-2000 generelt. Der laves evalueringskonference med udgangspunkt i årsplaner, logbøger o.lign. Endvidere vil der blive diskussion med alle klasserne ( incl. forældrene ) for de klasser der har deltaget. Der vil blive ført medarbejdersamtaler med personalet vedrørende området. Enkelte forældre vil ved lodtrækning blive udtaget til interview for mere grundlæggende undersøgelse af resultaterne Konsulent fra DLH. kan udpege mere specifikke evalueringsmetoder.
|