PurhusNet > Rådhuset > Plan & Projekter > Helhedsskole > Midtvejsrapport > Disp. ansøgning
Hop tilbage til foregående side

 

28. februar 2000 

Undervisningsministeriet
Frederiksholms Kanal 21-25
1220 København K

Att: Helle Baknæs  Klik for at se som Adobe dokument

Ansøgning om dispensation fra bestemmelser i Folkeskolelovens § 16, 28 og 29 i forbindelse med etablering af forsøg med anderledes indskoling på Asferg Skole ( skolenr. 729001).

Purhus Kommune ønsker at etablere et forsøg med ændret indskoling (børnehaveklasse – 3. klasse) på Asferg Skole med start fra august 2000. Forsøget etableres som en del af kommunens arbejde med projektplanen Folkeskolen år 2000, fokuspunkt 5.

Forsøget har følgende politisk fastlagte formål:

Der ønskes en undersøgelse af, om det er muligt ved en anden tilrettelæggelse af indskolingen, herunder samarbejde mellem skole og skolefritidsordning (det bestående fritidshjem ændrer pr. 1. august status til skolefritidsordning), at skabe nogle mere rolige sammenhænge i børnenes liv og hverdag, herunder at gøre dagen mere helhedspræget og sammenhængende. Endvidere ønskes der en undersøgelse af, om det er muligt ved en anden form at gøre overgangene i indskolingen nemmere for børnene.

For at nå intentionerne i forsøget ønskes der dispensation fra bestemmelser i Folkeskoleloven vedr. maksimal daglig undervisningstid og uddannelseskrav for personer, der varetager undervisningen i henholdsvis grundskolen (1.-3. klasse) og børnehaveklassen.

På baggrund af det faktum, at den langt overvejende del af børnene ved skoledagens afslutning fortsætter dagen i skolefritidsordningen ønskes der mulighed for at forlænge skoledagen, således at den kan opbygges med større mulighed for ro, fordybelse og afveksling, og således at de øgede krav til skolens indhold kan modsvares uden at børnene stresses.

Helt konkret tænkes dagen opbygget på følgende måde:

Skoledagen varer 6 timer – ca. fra kl. 8.30 – 14.30 hver dag. Dagen opbygges med en lang pause midt på dagen. Her bliver der god tid til spisning og børnenes/de voksnes frie leg/samvær. I tiden før og efter denne lange pause tilrettelægges undervisningen således, at der holdes pauser efter hvilken aktivitet, der arbejdes med. Disse pauser fastlægges af det team, der har ansvar for klassens undervisning i samarbejde med børnene. Dette betyder, at det kan være vanskeligt at præcist sige, hvor mange lektioner der vil være hver dag, men maksimalt vil der kunne være tre klokketimer før og to klokketimer efter den lange pause, hvilket vil ligge ud over bestemmelsen i § 16 stk. 4, der siger at bh.kl. – 2. kl. højest må have 5 lektioner á 45 minutter om dagen.

Forsøgets andet hovedformål er at skabe mere rolige overgange i indskolingen. Her ønskes der et brud med den tanke, at det er en pædagog, der alene har ansvar for børnenes undervisning i børnehaveklassen og lærere, der alene har ansvar for børnenes undervisning fra 1. klasse. Denne opdeling betyder jo at børnene efter et års skolegang igen skal vænne sig til en helt ny struktur og til nye voksne.

I forsøget ønskes der en anden anvendelse af de to personalegrupper, således at der til alle klasser knyttes et team bestående af såvel lærere som pædagoger. Som hovedregel vil et team bestå af to lærere og én pædagog, der sammen har ansvaret for klassens faglige og sociale læring. Dette team planlægger, udfører og evaluerer undervisningen sammen. Dette indebærer bl.a. at klassen – alt efter den igangværende aktivitet – vil kunne have enten én pædagog, én lærer, én pædagog og én lærer, to lærere eller andre tænkelige bemandinger. Bemandingen planlægges således, at der er flest pædagogtimer i børnehaveklassen og færrest i 3. klasse og omvendt med lærertimerne. Det vil derfor naturligvis stadig være pædagogen, der har hovedansvaret for børnehaveklasseaktiviteterne, lige som det vil være lærerne, der har hovedansvaret for undervisningen i 1. – 3. klasse, men der vil kunne være aktiviteter, hvor lærerne har ansvar for børnehaveklassens læring (eksempelvis sproglig opmærksomhed) og hvor pædagogerne har ansvar for de øvrige klassers læring (eksempelvis musik og bevægelses-aktiviteter). Det er således selvfølgelig stadig væsentligt, at den person, der forestår undervisningen inden for et bestemt område har den fornødne kompetence hertil, hvorfor dansklæreren eksempelvis naturligvis vil have ansvar for læseindlæringen.

Idet forsøget af byrådet er besluttet som et pilotprojekt, inden der eventuelt igangsættes lignende projekter på kommunens øvrige skoler, er evaluering af projektet væsentlig ikke blot for Asferg Skole, men også for byrådets beslutninger på området.

Der er derfor nedsat en styregruppe for projektet, der også har ansvar for at projektet evalueres. Styregruppen består af skolebestyrelsesformand, skoleleder, skolefritidsordningsleder, og 2 repræsentanter fra forvaltningen (direktør og afdelingsleder). Styregruppen skal udarbejde en evalueringsrapport, der kan danne baggrund for kommunens fastlæggelse af politik på dette område. Som metode ved denne evaluering påtænkes anvendt den af ministeriet udarbejdede "kvalitetsstjerne".

Der foretages en foreløbig evaluering i løbet af januar-februar 2001, der kan danne grundlag for beslutning om fortsættelse af forsøget og hermed også være grundlag for ansøgning om forlængelse af dispensationerne, idet det telefonisk er oplyst, at der ikke kan påregnes at der kan opnås flerårige dispensationer. Endelig evaluering vil tidligst ske, når forsøget har kørt et helt skoleår.

 På vegne af Purhus Kommune

        Torben Rugholm
       Social- og kulturdirektør

       Jesper Bjerre Jakobsen
       Afdelingsleder - Børn- og ungeafdelingen

       Ansøgningen tiltrædes af Asferg Skole.

       Marianne Høj Madsen - Skolebestyrelsesformand

      Karen Straarup - Skoleleder

chart.dk