|
HASTIGHEDSPLAN Purhus Kommune Debatoplæg MAJ 2000 referat fra Byrådets behandling Indhold Indledning Problemer & løsninger
Debatoplægget til Hastighedsplanen er udarbejdet al Purhus Kommune, Teknisk Forvaltning i samarbejde med Sven Allan Jensen ApS. Yderligere informationer om planen kan fås ved henvendelse til: Purhus Kommune
Sven Allan Jensen ApS tlf. Layout og fotos: Sven Allan Jensen ApS Bump og chikaner er ikke alene løsningen, hvis vi for alvor skal sænke antallet af trafikuheld, for mindre end 5%al uheldene sker i vores byområder, hvor vi kan bruge chikanerne til at sænke hastigheden. Vi skal selvfølgelig være særligt opmærksomme på byområderne, fordi uheldene her også rammer de såkaldte bløde og mere sårbare trafikanter. Men de fleste uheld sker på de store veje, og en tredjedel sker på de mindre kommuneveje. Vi har ingen såkaldte sorte pletter. Uheldene er spredt ud i hele kommunen, og en meget stor del skyldes høj hastighed. Den skal vi forsøge at få sat ned. Og det skal vi især gøre ved at påvirke holdninger, så det bliver det eneste rigtige at køre med en trafiksikker hastighed. Purhus Kommune har lavet dette forslag til en hastighedsplan for at sætte fokus på hastighedens betydning for trafiksikkerheden. I planen har vi søgt at skabe overblik over trafikforholdene i kommunen, så vi ved, hvor og hvordan vi skal sætte ind. Baggrunden for planen er en række trafik- og hastighedsmålinger, som vi har gennemført og så naturligvis mange henvendelser fra borgerne med ønsker og gode idéer. Vi håber, at mange af kommunens borgere vil komme med idéer og kommentarer til Byrådets forslag til hastighedsplanen, så vi får lavet en god og fornuftig plan, der kan være med til at gøre det mere sikkert at færdes i trafikken i Purhus Kommune. Og lad os så leve op til planens slogan: Lavere hastighed er også dit ansvar! Berner Nielsen Borgmester For høje hastigheder indgår i mere end halvdelen af alle ulykker med personskade Hastighed og trafiksikkerhed Sammenhængen mellem hastighed og trafiksikkerhed er nøje beskrevet. En række undersøgelser viser at reduceres gennemsnitshastigheden på en strækning med 5%, reduceres antallet af personskader med 10% og antallet af trafikdræbte med 20%. Differentiering af hastigheden Når hastighederne differentieres korrekt øges trafikanternes respekt for skiltningen. Det skal være gennemskueligt at hastighedsgrænsen sænkes pga. et farligt vejkryds eller fordi vejen passerer en skole, som børn skal kunne færdes til og fra på egen hånd. Omvendt skal hastighedsgrænserne underbygges med fysiske foranstaltninger eller ombygninger de steder, hvor formålet med hastighedssænkningen ikke umiddelbart kan opfattes. Ulykkes risiko Tabellen viser, at der gennemsnit sker 0,04 personskade-ulykker pr. million kørt kilometer på motorvejene og 0,31 personskade-ulykke pr. million kørt kilometer på kommunevejene. Det betyder, at en bilist i gennemsnit kan køre 25 mio. km på motorvejsnettet inden vedkommende bliver involveret i en personskade-ulykke, hvor i mod en bilist kun kan køre 3 mio. km på kommunevejene inden der sker en personskade-ulykke. Det vil sige, at risikoen for at blive involveret i en ulykke er 8 gange større på kommunevejsnettet end på motorvejsnettet. På grund af den store risiko for ulykker på kommunevejene er det derfor vigtigt, at der foretages en målrettet indsats for at forebygge disse ulykker.
Overordnet mål Delmål Handlinger For høje hastigheder giver generelt ringere trafiksikkerhed, men for at hjælpe de bløde trafikanter, vil vi først yde en indsats de steder, hvor der færdes mange bløde trafikanter. Dernæst veje, hvor der ikke færdes så mange bløde trafikanter. Boligveje, hvor der kun færdes lokal og ikke gennemkørende trafik, er i denne sammenhæng prioriteret sidst. I disse områder må beboerne overvejende selv yde en indsats for at dæmpe hastighederne. Hvert år tages hastighedsplanlægningen op i forbindelse med budgetlægningen.
På baggrund af klassifikationen af vejnettet (trafikveje/boligveje) samt vurderingen af trafikkens sammensætning revurderes hastighedsbegrænsningerne. Dvs, at 80 km/t veje forsøgsvist kan nedklassificeres til 70, 60 eller 50 km/t veje. Veje i byzone kan nedklassificeres til 40 eller 30 km/t veje. I enkelte tilfælde kan det vise sig at en vej på grund af trafikkens og omgivelsernes karakter kan opklassificeres til højere hastighed end den gældende. Også placeringen af byzonetavler kan ændres, såfremt karakteren af vejens omgivelser afviger fra de signaler skiltene sender. Det er med andre ord vigtigt at skabe respekt om skiltningen ved at sikre skiltenes troværdighed. Alle ændringer af hastighedsskiltning og vejudformninger skal ske i samarbejde med politiet. Færdselssikkerhedskommisionens mål Færdselssikkerhedskommissionen har opstillet et mål for en 40% reduktion af antallet af personskader inden udgangen af år 2012. Purhus Kommune ønsker at følge denne målsætning . Det betyder ,at antallet af personskader på kommune vejene skal reduceres fra de nuværende 5 om året til kun 3 personskader i år 2012. For Purhus Kommune er det svær t at evaluere dette mål fordi uheldsantallet er meget lavt. Det betyder at tilfældigheder og statistiske variationer har meget stor betydning. Fx. kan et enkelt uheld, hvor tre personer kommer lettere tilskade, påvirke den statistiske oversigt voldsomt uden, at det er et egentligt udtryk for at sikkerheden på vejnettet er blevet ringere. Problemsteder I det følgende gennemgås alle de steder, der er udpeget som projekt lokaliteter. Kriterierne for at udpege hastighedsprojekter har været følgende:
Nogle steder ligger gennemsnitshastigheden langt under det tilladte. Hvor middel-hastigheden ligger mindst 10 km/t under den skiltede hastighed, er det vurderet, om en nedskiltning af hastigheden vil være relevant. Projektbeskrivelserne Signaturforklaring
Steder hvor mere end 25% af bilisterne kører for stærkt
Steder hvor middelhastigheden ligger 10 km/t under skiltet hastighed
NOTE Kortene på denne side viser de hastighedsmålinger, der er foretaget i Purhus Kommune i 1997-98. Målingerne er inddelt i fire kategorier, hvor det med gråtoner er angivet, hvor stor en andel af trafikanterne, der overskrider hastighedsbegrænsningen. De »sorte« steder er således der, hvor der køres mellem 50og 100% for stærkt.
Asferg
Den første del af Nørregade har kun bebyggelse på den vestlige side og åbne marker på den østlige. I sammenhæng med vejens lige forløb resulterer det i et højt hastighedsniveau, hvor 37% af trafikanterne overskrider hastighedsgrænsen på 50 km/t. Bytavlen er på nuværende tidspunkt placeret nord for bebyggelsen med åbne
marker på begge sider. Bytavlen bør i stedet placeres umiddelbart før krydset Nørregade/Spættevej. Ved at flytte by-tavlen helt ind til krydset opleves den generelle hastighedsgrænse som relevant, fordi der på det sted er by på begge sider af vejen. Krydset bør sikres med en hævet flade for at nedbringe hastigheden. Samtidig skal stiudgangene til Nørregade lukkes for at begrænse antallet al bløde trafikanter på strækningen, hvor hastighedsgrænsen er 80 km/t. Pris: Hævet flade: 75.000
Asferg Hastighedsniveauet på Østergade giver ikke problemer i øjeblikket. Der er planlagt udstykning af et nyt boligområde i Asferg nord for Østergade. Det er planlagt, at vejen til området bliver ført ud til Østergade, hvilket kan medføre konflikter i forbindelse med svingning. Det vil derfor være relevant at vurdere hastigheds- og sikkerhedsforhold på strækningen ved etableringen af den nye boligvej. Opfølgning
Asferg Purhus Kommune har etableret to forsætninger på strækningen. 55% af trafikanterne overskrider dog hastighedsgrænsen mellem forsætningerne, fordi afstanden er for stor. Der bør derfor etableres en tilsvarende forsætning mellem de eksisterende. Ved at etablere forsætninger i stedet for bump eller lignende, generes busdriften på strækningen mindst muligt. Information Opfølgning Pris: Bump eller forsætning: 20.000 kr.
Asferg Over halvdelen al trafikanterne overskrider hastighedsgrænsen på Søndergade, hovedsageligt pga. vejens lige forløb ind i byen. Søndergade fungerer som
skolevej og der kører busser på strækningen. For at sikre et lavere hastighedsniveau skal der etableres hastighedsdæmpende foranstaltninger ved bygrænsen i form af forsætninger eller lignende for at sænke hastigheden og samtidig genere busdriften mindst muligt. Information Opfølgning Pris: Forsætning ved bygrænse, evt. med byport: 50.000 kr
Spentrup Der køres for stærkt på Birke Allé. Hastighedsproblemet skyldes, at bilisterne, der kører ind i Spentrup fra den facade-løse del af strækningen, ikke overholder
den generelle hastighedsgrænse for byzone. Hastighedsmålingen er foretaget i kurven ved overgangen til den bebyggede del af strækningen. Her overskrider i alt 38% af trafikanterne hastighedsgrænsen. Der skal sikres et lavt hastighedsniveau på den bebyggede del af strækningen.
Det kan ske ved etablering al en hævet flade i krydset ved Brugsen. En hævet flade forbedrer samtidig sikkerheden for de svingende trafikanter i krydset. Opfølgning Pris: Hævet flade 75.000 kr
Spentrup
Skelvej er en af de mest trafikerede lokalveje i Spentrup med en årsdøgnstrafik på 900 biler. Heraf overskrider 35% hastighedsgrænsen. Der er desuden sket en personskade på strækningen. Det forsøges i første omgang om to bump er tilstrækkeligt til at nedsætte hastigheden på trods al strækningens længde. Information Opfølgning Pris: Bump 30.000 kr.
Spentrup Hvidstenvej fungerer som indfaldsvej til Spentrup og hastighedsniveauet er højt. Gennemsnitshastigheden er 66 km/t og 86%
af trafikanterne overskrider hastighedsgrænsen på 50 km/t. Der er kun bebyggelse på den østlige side af strækningen og trafikanterne opfatter derfor ikke, at de kører indenfor byzonen. Der ligger en sportsplads på den vestlige side af strækningen, hvilket medfører, at bløde trafikanter krydser vejen. Hastigheden kan nedbringes ved at understrege overgangen mellem land og by vha. en byport med bump. Der kan evt. etableres
flere hastighedsdæmpende foranstaltninger for at sikre et lavt hastighedsniveau på hele strækningen. Opfølgning Pris: Byport 30.000 kr
Spentrup Hastigheden er høj på Haldvej, hvor 74% af trafikanterne overskrider hastighedsgrænsen. Der er kun bebyggelse på vejens sydlige side og åbne marker på den nordlige. Det betyder, at trafikanterne ikke opfatter, at strækningen ligger inden for byzone. For at sænke hastighedsniveauet på strækningen bør der etableres hastighedsdæmpende foranstaltninger ved byzonetavlen, for at markere byens
begyndelse. Disse foranstaltninger kan udformes som en forsætning med to helleanlæg. Opfølgning Pris: Forsætnng ved bytavle 30000 kr. Evt en forsætning på strækningen 20.000 kr
Spentrup
Stationsvej fortsætter gennem Spentrup by i forlængelse af Birke Allé. 29% af trafikanterne overskrider hastighedsgrænsen på strækningen. Der er sket to personskader, og strækningen trænger generelt til en renovering. Eksempelvis bør de mange skolebørn, der krydser Stationsvej, sikres vha. en hævet flade og
helleanlæg i et af krydsene. Etableringen af en hævet flade på Birke Allé ved Brugsen kan ligeledes have en effekt på hastighedsniveauet på Stationsvej. Det vil derfor være hensigtsmæssigt at afvente dette projekt, før et løsningsforslag for Stationsvej udarbejdes. Opfølgning Pris: Hævet flade 75000 kr.
Fårup Storegade fungerer som indfaldsvej til Fårup og blandt andet pga. vejens lige forløb ind i byen er hastigheden høj på strækningen. For at sænke hastigheden
skal der etableres hastighedsdæmpende foranstaltninger på strækningen i form af kraftige forsætninger. Årsdøgnstrafikken er kun 300 biler, så det er derfor vigtigt, at forsætningerne er så kraftige, at de ikke kun har hastighedsdæmpende virkning, når to biler skal passere samtidigt. Ved placeringen af forsætningerne bør der desuden tages højde for lastbiltrafikken til og fra virksomhederne på Storegade. Information Opfølgning Pris: Forsætning 30.000 kr.
Øster Bjerregrav Vejen fungerer som indfaldsvej til Øster Bjerregrav. 57% af trafikanterne overskrider hastighedsgrænsen, hovedsageligt på grund af vejens lige forløb og
hældning. På den første del af strækningen er hastighedsoverskridelserne ikke et egentligt problem, fordi der ikke er udkørsler eller sideveje. Der er desuden en kombineret cykel/gangsti i vejens sydlige side. Hastighedsgrænsen bør til gengæld sikres på strækningen forbi skolen. Der kan derfor etableres en hævet flade i krydset, hvor cykelstien ophører. Derved sænkes hastighedsniveauet og samtidig sikres de bløde trafikanter, når de krydser Over Fussingvej. Information Opfølgning Pris: Hævet flade: 75.000 kr
Sønderbæk Middelhastigheden er 64 km/t og 80%
af trafikanterne overskrider hastighedsgrænsen på 50 km/t. Målingerne på stedet viser dog, at der kun kører 100 biler i døgnet. Der er udelukkende tale om lokaltrafik. Der er ingen umiddelbar grund til at etablere fysiske foranstaltninger, fordi trafikbelastningen er lav og der ikke er registreret ulykker på strækningen Opfølgning
Uheldskortlægningen er udarbejdet på baggrund af politiets rapporter i perioden 1993-1997. Uheldskortene på dette opslag giver et billede af hvor ulykkerne sker i Purhus Kommune. Kortlægningen er udarbejdet på baggrund al politiets registrering. I sagens natur øges registreringssikkerheden med ulykkens alvorlighed. Politiet bliver kun kaldt ud til en brøkdel af de uheld, der ender bedst: De der alene har materiel skade til følge. Fordeling på vejnettet Den største koncentration af ulykker ses på motorvejen, på Viborgvej og Mariagervej. Spentrup og Fårup er de steder hvor der registreres flest ulykker uden for det overordnede vejnet. For at få et præcist overblik over ulykkessituationen er alle steder med to eller flere ulykker blevet udvalgt og politiets registreringen om ulykkerne gennemlæst. Tematisk uheldsregistrering
Kortet herunder viser, hvor der i følge politiets registreringen er sket uheld, der falder inden for de fire temaer. Registreringen af ulykker med for høje hastigheder er al gode grunde ikke særligt omfattende. Kun hvor bilisten selv opgiver et hastighedsniveau i uheldsøjeblikket registreres dette. Trafikken i Purhus Kommune Busruter Byplanmæssige funktioner Fysiske foranstaltninger Ulykkernes fordeling
Ulykkesudviklingen Færdselssikkerhedskommissionen har i »Strategiplan 1995-2000« et mål om en reduktion i antallet af dræbte og tilskadekomne med 40 % inden år 2000 (målt i forhold til gennemsnittet for 1986-87). Purhus Kommune har i perioden 1993-97 kunnet opfylde målsætning i fire ud af fem år. Kun i 1996 oversteg antallet af personskader målsætningen. Udover den sidste femårs periode oversteg antallet al personskader Færdselssikkerhedskommissionens målsætning i 1992. Personskader i forhold til statslig målsætning. Tallet for 1999 er kun foreløbig og kan ændres ved en endelig opgørelse
Skadernes geografiske fordeling
En tredjedel al personskaderne sker på kommunevejene, mens to tredjedele sker på det overordnede vejnet, som består al hovedlandeveje (motorvej) og landeveje. Denne fordeling er blandt andet påvirket al vej længden i de forskellige vej grupper, mængden al trafik samt hastigheden på de forskellige veje.
Færdseissikkerhedskommissionen har i sin »Strategiplan 1995-2000« peget på fire områder for det fremtidige trafiksikkerhedsarbejde: Ulykker med for høj hastighed involveret, krydsulykker, sprit-ulykker og cyklistulykker. Erfaringsmæssigt kan 85 % al samtlige dræbte og tilskadekomne lindes indenfor disse fire områder. Krydsulykker Cyklister
Spirituskørsel Fordelingen al spirituspåvirkede førere er ulige fordelt mellem mænd og kvinder. I den overvejende del af tilfældene var der en mandlig spirituspåvirket fører involveret. I 95 % af tilfældene var der således tale om en mandlig fører. Det er ikke kun unge mennesker, som kører spirituskørsel. Fire ud af fem spirituspåvirkede førere var over 25 år. Tages der højde for indbyggertallet er gruppen dog overrepræsenteret. Hastighed |