Ifølge planloven skal der udarbejdes rammer for indholdet i lokalplanerne. Disse rammer fastlægger overordnede regler for bebyggelse og anvendelse af arealer.
Det angår specielt:
Fordelingen af bebyggelse efter type og anvendelsesformål.
Bebyggelsesforhold, herunder rammer for bevaring af bebyggelser og bymiljøer
Byfornyelsen i bysamfund
Forsyning med privat og offentlig service
Institutioner og tekniske anlæg
Områder til fritidsformål
Trafikbetjening
Overførsel af arealer til byzone eller sommerhusområde
Rækkefølgen af arealer til byformål mv.
Grundlaget for lokalplaner
De generelle rammer danner sammen med rammebestemmelserne for de enkelte områder grundlaget for udarbejdelse af lokalplanerne i Purhus Kommune.
Rammer
Kommuneplanens rammer for lokalplanlægningen fastlægger i konkrete bestemmelser hovedstrukturens intentioner for de enkelte områder. Rammerne angiver retningslinierne for en mere detailleret udformning af de bebyggelsesregulerende bestemmelser i lokalplaner og for
kommunens byggeadministration.
Byrådet er forpligtet til at virke for kommuneplanens gennemførelse, og kommunens bygge- og anlægsvirksomhed må ikke stride mod kommuneplanen.
Administrationen
Hvor lokalplaner er udarbejdet giver disse grundlaget for administrationen. Er der ikke udarbejdet lokalplan kan rammerne udgøre det administrative grundlag. Strider en ansøgning om byggetilladelse mod rammerne, kan der nedlægges forbud mod byggeriet eller en ændret
anvendelse.
Byrådet kan fravige rammerne, når der er tale om mindre væsentlige afvigelser, der ikke påvirker det bestående miljø i særlig grad. Afvigelser kan ske på samme måde som ved dispensation fra lokalplanbestemmelser. Afgørelsen af om et projekt er lokalplanpligtigt sker altid ved konkret vurdering.
Lokalområder
Kommunen er opdelt i 4 lokalområder.
Opdeling i rammeområder
De enkelte lokalområder er igen opdelt i rammeområder, der er afgrænset efter deres anvendelse. Områderne er nummereret, og disse numre anvendes eksempelvis i ejendomsskatteregisteret.
Nummereringen af rammeområder starter med et bogstav, der angiver områdets hovedanvendelse:
Bogstavet efterfølges af lokalsamfundets nummer, og et tal, der fortløbende angiver det enkelte områdes nummer inden for hovedanvendelsen i lokaIsamfundet. Eksempel: Rammeområde C. 3.1 er det første område udlagt til centerfor mål i lokalområde nr. 3: Fårup med opland.
Opbygning
De fælles rammer gælder i hele kommunen og skal overholdes i alle rammeområder. Afsnittene, der følger herefter, omhandler de enkelte rammeområder.
Butikker
Centerområderne i Purhus Kommune omfatter i overvejende grad allerede bebyggede områder, hvorfor der ikke fastsættes maksimale bruttoetage arealer, for hvad der kan etableres som nybyggede butikker eller etableres i eksisterende byggeri. Der henvises derfor til tabellen med rammer for de enkelte områder.
I de lokalplanområder, som er beliggende i centerområderne, og som omfattes helt eller delvis af
de nye detailhandelsområder, kan der etableres nybyggeri på i alt ca. 19.000 m2 bruttoetageareal. Dette såkaldt disponerede areal udgør mere end den samlede ramme for butiksbyggeri. Der skal dermed ske ændring af en række lokalplaner inden for de nye detailhandels områder. Der skal ligeledes ændres lokalplaner uden for detailhandelsområderne, idet en række lokalplaner for erhvervsområder giver mulighed for etablering af butikker op til 3000 m2.
Butikkers areal
Butikkers areal omfatter det samlede areal, dvs. salgsareal, lager, overdækket varegård, interne adgangsarealer, personalerum mv. Bruttoetagearealet beregnes efter bygningsreglementets bestemmelser om beregning af bebyggelsens etageareal, idet dog også den del af kælderen, hvor det omgivende terræn ligger mindre end 1,25 m under loftet i kælderen, medregnes.
Regionplan og kommuneplan
Kommuneplanens hovedstruktur og den overordnede planlægning i lands plandirektiver og regionplanen for Århus Amt skal overholdes.
Boligtæthed
Boligtætheden skal med regionplanens retningslinier for nye boligområder i byzone være gennemsnitlig 15 boliger pr. ha.
Byggeri i landzone
Byggetakten i landzonebyer må ikke overstige 10 boliger over 4 år.
Områders afgrænsning
Ved detailplanlægning og lokalplaners afgrænsning mod det åbne land skal der tages størst mulige hensyn til områdets terræn og natur. Der skal ligeledes tages hensyn til de jordbrugsmæssige interesser, og der skal sikres en afstand til eksisterende landbrugsvirksomhed, som sikrer mod støj og lugtgener.
Grundvandsinteresser
Inden der udarbejdes lokalplan for et område, der har særlig grundvandsinteresse, rettes der
henvendelse til Århus Amt med henblik på en afklaring af, om den kommende lokalplan tilgodeser hensynet til grundvandsinteresserne.
Grønne områder
Lokalplanlægning for grønne områder skal sikre, at områderne friholdes for anden bebyggelse end angivet i rammerne.
Bevaringsinteresser
Bygninger eller bymiljøer samt over gange mellem landsby og det åbne land, der efter Byrådets
opfattelse er af særlig bevaringsværdig interesse, skal ved lokalplanlægning sikres mod ændringer uden Byrådets særlige tilladelse.
Fredning og naturbeskyttelse
Lokalplanlægning skal altid ske under hensyn til de bindinger og begrænsninger, der følger af fredninger, naturbeskyttelseslovens bygge- og beskyttelseslinier samt fredninger ved kirkeomgivelser
Varmeforsyning
Ved lokalplanlægning skal det sikres, at der etableres varmeforsyning i overensstemmelse med kommunens varmeforsyningsplan.
Trafik
Lokalplanlægning for områder, hvor kommuneplanens hovedstruktur inde holder retningslinier for trafikanlæg og kollektive trafiksystemer, skal sikre, at disse retningslinier virkeliggøres. Lokalplanlægning for områder, der gennemskæres af eller grænser op til landeveje,
hovedlandeveje og motorveje, skal sikre, at der langs disse veje gælder de til enhver tid af vejbestyrelsen fastsatte byggelinier og adgangsbegrænsninger.
Støjforhold
Lokalplanlægning for områder, hvor der placeres områder med støjfølsom anvendelse, skal sikre, at region planens retningslinier for støjbeskyttelse over holdes. Tilsvarende skal retningslinierne for industri overholdes.