Kortlægningsdel 4. Kortlægningsdel 4.1 Redegørelse for gennemførelse af Affaldsplan 1996-2008. 4.1.1 Dagrenovation I den kortsigtede plan - under nuværende
ordninger - var det forventet, at der skulle indføres obligatorisk renovationsordning i samtlige interessentkommuner. Resultatet blev, at samtlige husstande i kommunerne er tilsluttet den kommunale renovationsordning, idet landbrug
større end 2 ha i Nørhald Kommune kom med den 1. januar 2000. 4.1.2 Risikobetonet affald. I den kortsigtede plan - under fremtidige affaldssystemer - var det planlagt, at der skulle iværksættes en indsamlingsordning for
risikobetonet affald. Indsamlingsordningen blev iværksat den 1. februar 1996. Der afhentes risikobetonet affald ved praktiserende læger, ældreområdet, dyrlæger og tandlæger samt ved individuelle producenter af specielt affald.
4.1.3 Eksternt deponi Ved udarbejdelse af Affaldsplan 1996-2008 var I/S Fælles Forbrænding i gang med at udarbejde et kontraktforslag med et andet affaldsselskab, da man ikke længere havde eget affaldsdeponi i
medlemskommunerne. Siden den 1. februar 1996 har I/S Fælles Forbrænding haft en kontrakt med renovationsselskabet 4S om modtagelse af affald til deponi. Den 1. maj 1999 blev kontrakten genforhandlet og gælder nu frem til den 1. maj
2004. 4.1.4 Råjords- /fyldjordsdepot Planen om at etablere råjords- og fyldjordsdepoter på egnede placeringer i kommunerne er ikke blevet gennemført, idet der ikke er fundet egnede placeringer. Der anvises i stedet til
Øster Tørslev Grusgrav. 4.1.5 Forbrændingsanlæg Umiddelbart efter udarbejdelse af Affaldsplan 1996-2008 påbegyndtes en undersøgelse af den bedste måde til udnyttelse af energien i det tilførte brændbare affald. Man
havde en formodning om, at det eksisterende forbrændingsanlæg ikke kunne leve op til miljøkravene. Der blev opstillet følgende alternativer:
- Etablering af tidssvarende ovnlinie med varmtvandsproduktion.
- Etablering af tidssvarende ovnlinie med kraft-varme.
- Indgåelse af kontrakt med anden anlægsejer om behandling af brændbart affald.
I/S Fælles Forbrænding har etableret en tidssvarende ovnlinie med varmtvandsproduktion. Projektering af ny ovnlinie, silo og affaldsneddeler pågår. Idriftsættelse af anlægget forventes ultimo 2000.
4.1.6 Varmebehandlingsanlæg I/S Fælles Forbrænding overvejede at etablere et varmebehandlingsanlæg til spildevandsslam fra kommunale rensningsanlæg i umiddelbar nærhed af Affaldsvarmeværket. I sommerperioden skulle anlægget
forsynes med overskudsvarme fra Affaldsvarmeværket, som har en ikke udnyttet energiperiode. Ved en eventuel etablering skulle følgende faktorer overvejes før den endelige beslutning:
- De centrale myndigheders krav til slam, som udspredes på landbrugsjord.
- Interessentkommunernes og eventuelt nabokommuners vilje til at indgå i bindende kontrakt.
- Anlægs- og driftskalkuler.
Der er ikke blevet etableret et varmebehandlingsanlæg til spildevandsslam fra de kommunale rensningsanlæg. En del slam udspredes på landbrugsjord og den øvrige mængde afsættes til kompostering med efterfølgende fremstilling af
sandblæsningssand. 4.1.7 Nærgenbrugspladser I 2000 blev der etableret nærgenbrugspladser i Hobro og Nørager kommuner. Pladserne er bemandede og er åbne på forbrugervenlige tidspunkter. Der er opstillet containere til
fx. aviser og papir, beton og tegl, brændbart affald, deponerbart affald, elektronikaffald, flasker og glas, haveaffald, hårde hvidevarer inkl. kølemøbler, jern og metal, farligt affald m.v. 4.1.8 Biogas Kommunerne
ønskede ikke at etablere todelt indsamling af organisk dagrenovation de første år af planperioden i Affaldsplan 1996-2008. Det blev vurderet, at hjemmekompostering var en bedre løsning til biologisk behandling af organisk affald,
idet interessentkommunerne overvejende er landkommuner. Endvidere ville der i forbindelse med forprojektering af udvidelse på Affaldsvarmeværket blive udarbejdet energiøkonomiske beregninger, som skulle ligge til grund for
beslutningen om, hvorvidt der skulle igangsættes separat indsamling af bioaffald. De eksisterende biogasanlæg har endnu ikke vist gode driftsresultater. Derfor har kommunerne valgt ikke at etablere en ordning for indsamling af
den organiske fraktion fra dagrenovationen i forbindelse med ombygningen af det eksisterende forbrændingsanlæg. se afsnit 4.2
- 4.3 - 4.4-4.6 |